Language

Förstå IAM- och Automatiseringsmognad: Var Står Din Organisation?

Förstå IAM- och Automatiseringsmognad: Var Står Din Organisation?
11:17

Det finns nästan inga företag och organisationer som inte ser fördelarna med automatisering idag. Det skapar förutsägbarhet och säkerställer att repetitiva uppgifter hanteras med större tillförlitlighet och förutsägbarhet. På en övergripande nivå hjälper automatisering organisationer att bli mycket mer motståndskraftiga, samtidigt som dyrbara mänskliga resurser frigörs. En hög grad av automatisering är naturligt för de flesta organisationer att sträva efter, särskilt när det gäller hantering av identiteter, åtkomst och rättigheter.

Men hur ser den här resan ut i praktiken? Och var befinner sig din organisation på mognadskurvan? Den här artikeln ger dig ett bra ramverk för att utvärdera var du befinner dig idag och hur vägen framåt kan se ut.

De olika stadierna av IAM- och automatiseringsmognad

IAM-Mogenhetsgrad (SWE)Alla företag och organisationer arbetar med identitets- och åtkomsthantering på ett eller annat sätt. Även om det inte finns några definierade processer eller sofistikerade molnbaserade automatiseringslösningar på plats, kommer dina anställdas identitet att stå i centrum för den åtkomst och de rättigheter som beviljas. Från personuppgifter som lagras i löne- och HR-system till generering av användarkonton för digitala verktyg och arbetsytor. Även fysisk åtkomst till kontor eller lokaler måste kopplas till den anställdes identitet, och beroende på roll(er) och ansvarsområden måste dina anställda ha rätt åtkomst, till rätt resurs, vid rätt tidpunkt.

Identitets- och åtkomsthantering (IAM) i kombination med automatisering är kritiska komponenter för IT-säkerheten och effektiviteten i din organisation. Mognadsnivån inom dessa områden varierar dock avsevärt från företag till företag, från grundläggande manuella processer till avancerade automatiserade och integrerade system. I den här artikeln får du en översikt över de olika mognadsstadier som en organisation kan befinna sig i när det gäller IAM och automatisering:

  1. Grundläggande (manuella processer)
  2. Repeterbara (standardiserade processer)
  3. Definierad (automatisering)
  4. Ledande (avancerad automatisering och integration)
  5. Optimerad (integration och innovation)

1. Grundläggande (manuella processer)

Grundläggande IAM-implementering kan betraktas som det stadium där uppgifter relaterade till identitets- och åtkomsthantering hanteras manuellt. Processerna kring detta kan vara helt eller delvis dokumenterade, men arbetet utförs av en eller flera anställda. Detta är den mest grundläggande nivån av identitets- och åtkomsthantering som de flesta småföretag känner igen.

Att investera i IAM-relaterad expertis är sällan lönsamt för ett ungt eller litet företag, men även i det grundläggande segmentet kommer delar av IAM att användas. Till exempel inbyggd automatisering som paketeras med molnbaserade programvarulösningar. Där anställda kan återställa sitt lösenord för att få tillgång till Microsoft Office 365 eller Google Workspace.

Den här mognadsnivån definieras av:

Grundläggande processer.

Organisationer i det här stadiet har ofta grundläggande IAM-funktioner på plats, t.ex. manuell användarregistrering och lösenordshantering. Dessa processer är sällan väldokumenterade och är därför sårbara för fel.

Liten grad av automatisering

Processerna kräver betydande manuell hantering, med liten eller ingen automatisering.

Säkerhetsrisker

Mänskliga fel på grund av manuella operationer uppstår, vilket leder till ökade säkerhetsrisker för organisationen. Ett vanligt exempel är att anställda behåller åtkomst och rättigheter långt efter att deras anställning har upphört.

Spårbarhet

Begränsad eller ingen spårbarhet eller loggning av åtkomst och användaraktiviteter.

2. Repeterbar (standardiserade processer)

När man kommer till utvecklingsfasen har företaget insett att det är lämpligt med en högre grad av automatisering. Det kan bero på att antalet anställda har ökat, att arbetsplatsen är mer komplex (kontor, hybrid, distans) eller att fler digitala verktyg används.

Oavsett anledning kommer företag i det här skedet att börja förstå behovet av en högre grad av automatisering, men arbetet med automatisering är projektorienterat och tillgodoser behoven när de uppstår.

I det här stadiet ser man ofta:

Policyer och procedurer

Grundläggande policyer och rutiner för IAM har fastställts, men de kanske inte är helt implementerade eller automatiserade.

Viss automatisering

Vissa delar av IAM, t.ex. skapande av konton, är delvis automatiserade men kräver fortfarande betydande manuella insatser.

Förbättrad kontroll

Bättre kontroll med vissa nivåer av loggning och rapportering, men tillvägagångssättet är fortfarande reaktivt snarare än proaktivt.

3. Definierad (automatisering)

I den här fasen har organisationen investerat i en molnbaserad IAM-lösning, till exempel eADM. Företagets mest resurskrävande processer automatiseras först, så att nyttan kan realiseras så snabbt som möjligt. I den här fasen byggs den viktiga grunden som gör att mer omfattande automatisering och innovation kan realiseras över tid.

Företag som befinner sig i denna fas kommer så småningom att se stora effektivitetsförbättringar samtidigt som de blir bättre rustade för ytterligare expansion och tillväxt. Arbetet med automatisering är proaktivt till sin natur och företaget arbetar systematiskt och strategiskt med IAM och automatisering.

Integrerad IAM-lösning

Införandet av integrerade IAM-lösningar som stöder automatisering av ett antal uppgifter relaterade till användaridentitet och åtkomsthantering har slutförts och vidareutvecklas.

Automatiserade arbetsflöden

Automatiserade arbetsflöden för användarnas livscykel, åtkomstförfrågningar, godkännanden och rättighetsrevisioner.

Proaktiv säkerhet

Systematiskt tillvägagångssätt för säkerhetsrisker med proaktiv övervakning och respons.

4. Ledande (avancerad automatisering och integration)

Självbetjäning och delegering är viktiga nyckelord för organisationer på den här mognadsnivån. Effektiv delegering och kontroll säkerställer att det finns en balans mellan bekvämlighet och säkerhet. Integrationer med företagssystem säkerställer att rätt person har rätt åtkomst vid rätt tidpunkt - samtidigt som man har mycket bättre kontroll över de identiteter och den åtkomst som beviljas.

Självbetjäning och delegering gör att organisationen kan arbeta under optimala förhållanden för att uppnå hög effektivitet. Avdelningscheferna har mandat att göra ändringar när det krävs undantag, medan IAM-lösningen gör det enkelt att genomföra sådana ändringar inom de ramar som organisationen har definierat.

Ett exempel på detta är när en avdelningschef inom vård och omsorg kan ge medarbetaren tillgång till professionella system som används inom vård och omsorg, men det kommer inte att vara möjligt för dem att till exempel ge tillgång till professionella system som omfattar ekonomi och redovisning.

Avancerad IAM med AI/ML

Använder avancerad teknik som artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) för att förbättra analysen av användarbeteenden och upptäcka hot.

Självbetjäning och delegering

Ger slutanvändarna omfattande självbetjäningsmöjligheter för att hantera sin egen åtkomst och sina egna lösenord. Delegerar ansvaret för identitets- och åtkomsthantering ut i organisationen så att t.ex. avdelningschefer själva kan göra ändringar inom givna ramar.

Integration med företagssystem

Tät integration med företagssystem för sömlös och säker åtkomsthantering i hela organisationen.

5. Optimerad (integration och innovation)

Företag och organisationer i denna kategori uppvisar flera nyckelegenskaper i sitt beteende och sin strategi för IT-säkerhet, arbetsflöden och affärsprocesser. Vidareutveckling i detta stadium fokuserar på kontinuerlig innovation, proaktiv riskhantering och nära integration med affärsmål. Här är några detaljer om hur dessa företag uppträder och vad som kan förväntas av deras IAM och automation:

Innovativt förhållningssätt till IAM

Organisationer som har uppnått denna mognadsnivå strävar efter att förnya och förbättra IAM-lösningar genom att använda ny teknik. Exempel på detta är blockchain för digital identitet, Zero Trust-arkitekturer och artificiell intelligens för dynamisk riskbedömning.

Helt integrerad i verksamheten

IAM är inte längre bara en IT-funktion, utan en integrerad del av affärsstrategin som stödjer nya affärsmodeller och initiativ som digital transformation och skalbar tillväxt.

Omfattande användning av automatisering

Genomgripande automatisering av IAM-uppgifter, inklusive avancerade självbetjäningsportaler för åtkomsthantering, dynamiska åtkomstpolicyer baserade på sammanhang och beteende samt integrerade svarsstrategier för säkerhetshot.

Ytterligare framsteg och innovation

Resan mot ett branschledande ramverk för IAM och automatisering är utmanande, men erbjuder oanade möjligheter när man väl har kommit så här långt. När man väl har insett potentialen i en robust och anpassad IAM-lösning är kostnadsminskningar, högre grad av automatisering och förbättrad IT-säkerhet ofta motiverande faktorer. När du når en högre mognadsgrad i din organisation kommer innovativa applikationer att dyka upp, vilket bara blir möjligt när du har en djupare förståelse och en robust arkitektur som grund.

Det som till en början är naturliga fokusområden kommer att ge snabba fördelar, frigöra interna resurser till följd av automatisering och flytta fokus från repetitiva uppgifter till ett mer långsiktigt och strategiskt perspektiv. Det är först när man når detta stadium som man har möjlighet att skapa verkligt stora konkurrensfördelar.

När man kommer till den punkt där framsteg och innovation står i fokus har frågor som "Hur ser vi till att våra medarbetare automatiskt får rätt tillgång, till rätt verktyg, vid rätt tidpunkt?" för länge sedan fått ge vika för frågor som "Vilka möjligheter öppnar vi upp med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens i vårt identitetsekosystem?".

Teknik är ofta en nödvändig möjliggörare för högre mognadsnivåer när det gäller IAM och automatisering, men det är viktigt att komma ihåg att det är människor som utvecklar mognadsnivån i din organisation. Det är därför viktigt att komma ihåg att det inte nödvändigtvis är den senaste tekniken som kommer att föra dig närmare ditt mål, utan rätt kombination av människor, processer och teknik.

För varje mognadsnivå är det viktigt för ett företag att ta hänsyn till både de tekniska och organisatoriska aspekterna av IAM och automatisering. Att välja rätt teknik och strategier som stöder företagets säkerhetskrav och affärsmål, samtidigt som man går mot ökad automatisering och integration, är nyckeln till framgång.

Är det dags att ta nästa kliv?

Kontakta oss för att kartlägga vad eADM kan göra för ditt företag. Vår molnbaserade IAM-lösning har en kraftfull automationsmotor som effektiviserar och förbättrar IT-säkerheten.

Kontakta oss

Senaste artiklar

Related blog posts